او دختری اندیشمند و صاحب ثروت و امکانات بود و به تجارت
گسترده ای اشتغال داشت و پس از ایمان به راه و رسم مترقی و انسان پرور پیامبر آزادی، تمام آن ثروت و اعتبار و تجربه و کارایی را در اختیار پیشوای آزادی نهاد.
پیامبر حق شناسی در نقش فداکاری و ایثار او در پیشرفت معنویت و اخلاق فرمود:
»ما قام و لا استقام الدین الا بسیف علی و مال خدیجة.«(1)
اسلام پس از فرود بر قلب و زبان پیامبر، با دو عامل اساسی، گسترش و پایداری یافت: شهامت و فداکاری علی، و دیگر جهاد و فداکاری اقتصادی خدیجه.
بر این اساس است که اندیشمندان در این مورد می نویسند:
»کفاها شرفاً فوق شرف أن الإسلام لم یقم الا بمالها و سیف علی بن أبی طالب کما روی متواتراً؛«(2)
برای آن بانوی فرزانه، این شرافت و شکوه ـ که برترین افتخار و شکوه است ـ بسنده می باشد که راه و رسم عادلانه و بشردوستانه ی اسلام و ایمان در برابر شرک و استبداد و تاریک اندیشی و تعصب کور، جز در پرتو جاذبه ی پیامبر و منش مترقی او، جهاد خالصانه ی امیر مؤمنان و ثروت بسیار خدیجه و جهاد مالی او قامت برنیفراشت و
گسترش نیافت.
و در قدرشناسی از بخشندگی هدفمند و فداکاری هدفدار و جهاد اقتصادی بانوی خردمند حجاز در راه پیشرفت اندیشه ی آزادی بخش و انسان پرور دین خدا فرمود:
»ما نفعنی مال قط مثل مال خدیجة؛«(3)
هیچ ثروت و امکاناتی در زندگی اجتماعی و تربیتی ام به هدف های والای من بسان ثروت و امکانات «خدیجه» سودبخش و سودرسان نبود.
در جریان محاصره ی چند ساله ی پیامبر به همراه یاران در دره ی ابوطالب، یکی از عوامل پایداری پیامبر و مردم آزادیخواه و به شکست کشاندن تلاش واپسگرایانه ی محافظه کاران و جریان های خمود و خشونت کیش، بخشندگی و بزرگ منشی ابوطالب و بلندنظری و جهاد اقتصادی خدیجه بود، «و أنفق أبوطالب و خدیجة جمیع مالهما.«(4)
1) فاطمة الزهراء من المهد الی اللحد/ 25.
2) تنقیح المقال/ ج 3/ ص 77/ «فصل النساء«.
3) بحار/ ج 19/ ص 63.
4) بحار/ ج 19/ ص 16.