1- خدای سبحان خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید:
«وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغنی» (1)
«و تو را تهیدست یافت، پس توانگر ساخت».
بسیاری از مفسران برآنند که توانگری پیامبر صلی الله علیه و آله، به مال خدیجه بوده است و خداوند متعال در این آیه به کنایه از خدیجه و احسان او یاد فرموده است. (2)
2- اَنَس بن مالک میگوید:
روزی جبرئیل نزد پیامبر صلی الله علیه و آله شرفیاب شد و در حالی که خدیجه نیز حضور داشت عرض کرد:
«إنَّ اللهَ یقرِئُ خَدیجَة َالسَّلامَ».
«خدای خدیجه را سلام میرساند».
و خدیجه بی درنگ پاسخ داد:
«إنَّ اللّهَ هُوَ السَّلامُ. و عَلی جِبریلَ السَّلامُ. وَ عَلَیکَ السَّلامُ وَ رَحمَةُ اللّهِ» (3)
» براستی خدای خود سلام است. و بر جبرئیل سلام. و بر تو سلام و رحمت خدای باد «.
3- رسول الله صلی الله علیه و آله میفرمایند:
«أُمِرتُ أن أُبَشِّرَ خَدیجة َ بِبَیتٍ فی الجَنَّةِ مِن قَصَبٍ لا صَخَبَ فیهِ و لا نَصَبَ» (4)
«مرا فرمان داده اند که خدیجه را مژده دهم به خانه ای در بهشت از لؤلؤ که نه درد سر و همهمه در آن باشد و نه رنج».
4- رسول الله صلی الله علیه وآله میفرمایند:
«إنَّ اللّهَ تبارَکَ و تعالی…. اختارَ مِنَ النّساء أربَعاً: مریمَ و آسیة َ و خَدیجَة َ وَ فاطِمَة َ» (5)
«براستی، خدای بزرگ- از میان زنان چهار تن را برگزید: مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه».
1) سورة الضّـُحَی، آیه 8.
2) بنگرید به: مناقب ابن آشوب، ج1، ص345 و ج2، ص295؛ تفسیر ابوالفتوح رازی، ج 20، ص 317؛ مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج 10، ص 767 ؛ الکشاف، زَمَخشَری، ج 4 ، ص 768.
3) الإصابة، ج 8، ص102؛ المُستدرَک علیَ الصَّحیحَین، ج 3 ، ص 186.
4) المُستدرَک علی الصَّحیحَین، ج 3 ، ص 184 و 185.
5) الخصال، ج 1، ص 225.