جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حامله شدن خدیجة به فاطمه ی زهراء و مسئلت او از خدای تعالی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کیفیت ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روایت عزلت گرفتن رسول خدا از خدیجه تا چهل روز در جلد اول این کتاب به تفصیل بیان شد.

مرحوم فاضل نحریر آخوند ملا محمد باقر طهرانی در خصائص فاطمیة از کتاب منهج الصادقین کاشانی نقل کند که چون خدیجه ی کبری مانند زن عمران بن ماثان مادر مریم لب به دعا گشود و عرض کرد ای خداوند مهربان تو دانائی به احوال بندگان و شنوائی بدانچه می گویند من از زن عمران بهترم و محمد شوهر من از عمران افضل است من این مولودی که در رحم دارم برای تو محرر کردم آن را قبول کن.

در آن حال جبرئیل بر حضرت رسول نازل شد و عرض کرد به خدیجه بفرمائید خدا می فرماید.

(لااعتاق قبل الملک خلی بینی و بین صفوتی یا صفیتی فانی املکها و هی ام الائمة و عتیقی من النار(.

یعنی آزاد کردن پیش از ملک نمی شود این فرزند را به من واگذار ای برگزیده ی من فاطمة مملوکه ی من است و مادر امامان است و من او را از آتش آزاد کرده ام پس خدیجه فرمودند از این مژده دلم خوش شد و در این مژده نکاتی است باید توضیح شود.

اولا این نذر در زمان سلف مشروع و معمول بوده که پدر پسر خود را خالص می کرد از برای عبادت پروردگار و خدمت کردن بیت المقدس و عمل آخرت حتی از خدمت والدین ان پسر بی بهره بود و همیشه متعلق این نذر اولاد زکور بوده اند نه اناث برای مانعی که دختران از حیض و غیره داشته اند و در آن وقت در بیت المقدس محررین از ولدان و غلمان بسیار بودند بلکه تا چهار هزار نفر دارد مادر مریم که (حسنة) نام داشت علی الرسم این نذر را به طریق عموم کرد یعنی نذر کرد آنچه در شکم دارم محرر باشد چنانکه در قرآن مجید خبر داد اذ قالت أمرأة عمران رب انی نذرت لک مافی بطنی محررا فتقبل منی انک انت العلیم.

ثانیا خدیجه در زمان حمل خواست به همان نذر مشروع که معمول زنان سلف بوده عمل کرده باشد به قصد اینکه در شریعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مشروع و معمول خواهد بود پس به طریق عموم مولود خود را محرر کرد که در مسجد الحرام خالصا لوجه الله خدمت گذار باشد و به خدمتی از خدمات دنیویه مشغول نگردد.

ثالثا جبرئیل نازل شد و عرض کرد لااعتاق قبل الملک عتق آزاد کردن و خالص نمودن عبد مملوک است از قید رقیت پس این عبارت این معنی دارد فاطمه مملوکه من است تو چگونه او را آزاد می کنی

و رابعا فرمود مادر امامان است و این مژده باعث خوشوقتی او شد و این مژده و بشارت مناسبت بسیار با مقصد خدیجه داشت.

خامسا فاطمه از آتش آزاد است و همین غرض اصلی و مقصد کلی از تحریر

بود و چون ام المؤمنین خدیجه ی طاهرة مسبوق بود که خداوند به او دختری خواهد داد و رسول خدا در ایام حمل خدیجه را مژده داده بود که این حمل دختر است و مادر امامان است پس خداوند عطوف فاطمه زهرا را مملوکه خود خواند به جای فتقبل ربها بقبول حسن و یشارت تحریر و تخلیص از آتش به وی داد و فایده و نتیجه ی تحریر خلاص از آتش است و مطابق مقصود و منظوری که داشت مژده اش داد اگر به مریم یک فرزند دادم به فاطمة زهرا فرزندان عدیده می دهم اگر وجود حضرت عیسی فرزند او با برکت بود فرزندان فاطمه هم در وجه ارض الی یوم القیمة پیشوایان بندگان من هستند یعنی هریک در روزگاری حجت پروردگار است و خداوند متعال در حدیث مذکور خدیجه و فاطمه را صفوه ی خود خوانده برابر اصطفای مریم که فرمود ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین.

یعنی چنانچه مریم را از زنان خودش برگزیدیم فاطمه ی زهرا را از زنان عالمیان برگزیدیم و او را انتخاب نمودیم بناء علی هذا حنه فرزند خود را تحریر کرد و نتیجه ی خالصه ی او حضرت عیسی بود و خدیجه ی طاهره نیز در این امت نیز فرزند خود را تحریر کرد و نتیجه ی آن یازده تن از ائمه ی معصومین علیهم السلام بودند که با آخرین ایشان حضرت عیسی با آن رسالت عظمی اقتدا می نماید و پشت سر او نماز می خواند پس خدیجه افضل از حنه است و فاطمه ی افضل از مریم است و فرزندان او افضل از عیسی علیه السلام باشند.