جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بانوی روایت و درایت (1)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانوی خردمند حجاز از بانوان کمال جو و دانشوری است که پس از ظهور اسلام ذوق و دانش خویش را در خدمت آموزش قرآن و روایات و فرهنگ و سیره ی پیامبر قرار داد، و به جایی پرکشید که از روایت گران و آورندگان حدیث شمرده شد.

مرحوم «استرآبادی» ـ که از صاحب نظران در رجال شناسی و شناخت راویان است ـ خدیجه علیهاالسلام را از بانوان نامداری شمرده است که از پیامبر گرامی روایت آورده، و به افتخار همنشینی علمی و فکری و فرهنگی او مفتخر گشته است (1)

و نیز راوی شناس آگاه مرحوم «محمد حائری» او را از روایت گران حدیث از پیامبر و از همسران و همنشینان فرهنگی او شمرده است (2)

همین گونه راوی شناس نامدار مرحوم «اردبیلی» او را از آورندگان به نام حدیث از پیامبر به حساب آورده است (3)

هم چنین «ابن حزم اندلسی» او را نخستین آورنده ی روایت از

پیامبر شمرده است (4)

»بیهقی» از حدیث نگاران اهل سنت آورده است که روایات رسیده از خدیجه علیهاالسلام در کتاب های اهل سنت موجود است، آن گاه این روایت را می آورد که:

»قالت خدیجة: یا رسول الله! ما اقول و انا اطوف بالبیت؟…»

قال: قولی اللهم اغفرلی ذنوبی و خطای و عمدی و اسرافی فی أمری…؛» (5)

خدیجه به پیامبر گفت: ای پیامبر خدا! در حال طواف بر گرد خانه ی خدا چه دعایی را زمزمه کنم؟

پیامبر فرمود: بگو بارخدایا، گناهانم را بیامرز و لغزش های خواسته و ناخواسته و زیاده روی در کارهایم را ببخشای…

و نیز «عبدالله بن حسن» آورده است که: از مادرم فاطمه دخت ارجمند امام حسین علیه السلام شنیدم که این روایت را از خدیجه روایت می کرد؛

»سمعت امی فاطمة بنت حسین علیه السلام تحدث بهذا الحدیث عن خدیجة…» (6)

و با این وصف دست تعصب انگیز و تاریک اندیش با کمال تأسف به این خیانت نیز دست یازید و در جهت دشمنی با فرهنگ و منش خاندان پیامبر، به ویژه علی و فاطمه علیهاالسلام روایات بانوی خردمند حجاز را حذف

و گاه با نام «عایشه» جا زد، و «عایشه» را در این مورد برتر و پیش تر از او خواند (7)


1) منهج المقال / ص 400 / به نقل از: الأنوار الساطعة من الغراء الطاهرة / ص 329.

2) منتهی المقال / ج 7 / ص 462 /….

3) جامع الرواة / ج 2 / ص 458.

4) الأنوار الساطعة من الغراء الطاهرة / ص 329.

5) همان مدرک / ص 330.

6) سیره ی ابن هشام / ج 1 / ص 255.

7) الأنوار الساطعة من الغراء الطاهرة / ص 331.